Meny
Sveriges Fiskevattenägareförbund
  • Hem
  • Om oss
    • Om Sveriges Fiskevattenägareförbund
    • Riksförbundets styrelse
    • Att äga fiskevatten
    • Läns- & Regionförbund
    • Informationsskrift
    • Personuppgiftspolicy
    • Kontakta oss
  • Aktuellt
  • Medlemmar
    • 🔓 Medlemssidor
    • Bli medlem
    • • Fiskevattenägarna i Västra Sverige
    • • Jämtlands läns fiskevattenägareförbund
    • • Jönköpings läns fiskevattenägareförbund
    • • Kalmardistriktet
    • • Kronobergs läns fiskevattenägareförbund
    • • Skaraborgs läns fiskevattenägareförbund
    • • Stockholm/Uppsaladistriktet
    • • Södra Älvsborgs fiskevattenägareförbund
    • • Värmlands läns fiskevattenägareförbund
    • • Västerbottendistriktet
    • • Västernorrlands läns fiskerättsägareförbund
    • • Västmanlandsdistriktet
    • • Örebro läns fiskevattenägareförbund
    • • Östergötlandsdistriktet
    • • Blekingedistriktet
    • • Gävle/Daladistriktet
    • • Hallandsdistriktet
    • • Skånedistriktet
  • Näringspolitik
    • Skrivelser
    • Övrig näringspolitik
    • Remissyttranden
      • Remissyttranden 2025
      • Remissyttranden 2024
      • Remissyttranden 2023
      • Remissyttranden 2022
      • Remissyttranden 2021
      • Remissyttranden 2020
      • Remissyttranden 2019
      • Remissyttranden 2018
      • Remissyttranden 2017
      • Remissyttranden 2016
      • Remissyttranden 2015
      • Remissyttranden 2014
      • Remissyttranden 2013
      • Remissyttranden 2011-2012
  • Tidning
    • Våra Fiskevatten
    • Prenumerera
    • Annonsera
  • Material
    • Beställ studieböcker
    • Beställ fiskekortsblock
    • Vägledningsmaterial
    • Dokumentation Nationell Fiskevattenägarekonferens
Sveriges Fiskevattenägareförbund
Legal Documents GDPR

Övrig näringspolitik

Förvaltningsmodell kustvatten och de stora sjöarna

Sveriges Fiskevattenägareförbunds har utformat ett förslag till fiskevård, tillsyn och förvaltning av fiskevatten längs kusterna och i de sjora sjöarna. Här nedan återges förslaget.
 
Förvaltningen av enskilt vatten längs kusten och i de stora sjöarna

Fiskevård, tillsyn och förvaltning av fiskevattnen längs kusterna och i de stora sjöarna har stora brister. Det saknas både resurser och lokalt engagemang. Samtidigt är det viktigt att bibehålla allmänhetens möjligheter till fritidsfiske. Det finns en modell som tillgodoser alla behov.

Tre mål bör uppfyllas
1 Stimulera lokal förvaltning, ansvar och engagemang för fiskevården, med möjlighet till tillsyn, ransonering, fångststatistik m m.
2 Bibehålla tillgängligheten för allmänhetens fiske och samtidigt få ut information till de fiskande.
3 Skapa resurser för fiskevård

Resurser och tillgänglighet
Det fria handredskapsfisket består i sin tillgänglighet. Men genom att införa en obligatorisk särskild fiskevårdsavgift, alternativt länsvisa fiskekort, skapas resurser för förvaltning, fiskevård och tillsyn. Avgiften hanteras av länsstyrelserna med en rådgivande grupp från fiskets organisationer. En del av avgiften ska kanaliseras till bildandet och förvaltningen av lokala fiskevårdsområden med förebild i den lyckade utvecklingen i inlandsvattnen.

Lokal förvaltning
Lokal förvaltning är en förutsättning för att fiskevård, tillsyn och utvecklingen av fiskevattnen ska fungera. De lokala fiskevårdsområden som tillförs resurser från fiskevårdsavgiften/länsfiskekorten ska organisera tillsynen och upprätta fiskevårdsplaner som godkänns av länsstyrelsen. Fiskevårdsplanerna kan innehålla förslag på fredningsområden, fredningstider och andra fiskevårdande regler.

Information
Den som löser fiskevårdsavgiften/fiskekortet erhåller (laddar ner) en informationsfolder med av länsstyrelserna beslutade fiskeregler och annan viktig information för vistelse i naturen och i de aktuella områdena. Avgiften/kortet kan också kopplas till fångstrapportering vilket ger kunskap om fiskets omfattning och underlag för övergripande fiskevårdsplanering.

Lagstiftning etc
För att införa en avgift på det fria handredskapsfisket krävs ny lagstiftning. Utredningen SOU 2005:76 (Gösta Gunnarsson) innehåller nödvändigt underlag. I övrigt är befintlig lag om fiskevårdsområden tillämplig.

Här kan du läsa mer om vårt förslag till lokal förvaltningsmodell

Förslag till förvaltningsmodell kusten och de stora sjöarna 202311Download

Senaste inläggen

  • Abborrar i uppvärmt ekosystem visar hur klimatförändringar kan forma fiskars utveckling
  • Läkemedelsrester påverkar laxars vandring
  • ”Svenska hav kommer snart att må bättre”
  • Förbud mot trålfiske efter pelagiska arter utanför territorialhavets gräns under perioden 1 maj – 31 augusti
  • Akvariefisk och vattenslingor i ny riskklassning av främmande arter

Kategorier

  • Kansliet
  • Medlemmar
  • Medlemsförmåner
  • Näringspolitik
  • Nyheter
  • Okategoriserade
  • Om förbundet
  • Omprövning av vattenkraften
  • Våra Fiskevatten
  • Vatten- och fiskevård

Arkiv

Sveriges Fiskevattenägareförbund • Energivägen 7, 387 31 Borgholm • info@vattenagarna.se • Org.Nr: 802010-8588 || Produktion: Alvega & Co AB ||
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Om du fortsätter att använda denna webbplats kommer vi att anta att du godkänner detta.OKIntegritetspolicy